sunnuntai 18. elokuuta 2013

England&Scotland Tour -13: Fort William Pt. 2

Meidän juna Tylypahk-... Ummm Glenfinnanin kautta Mallaigiin lähti klo 10:15. Oltiin oikeastaan onnekkaita, että saatiin nuo liput, sillä tuo kyseinen juna on erittäin suosittu, ja lippujen ostoa suositellaan suoritettavaksi netistä kuukausia etukäteen.

Meidän lippu, vaikka eipä sitä edes tarkistettu. Ihan kuin tuolla lukisi LIHA, mutta se on 4th....

Ulkona satoi alkumatkasta, mutta sadepilvet luovuttivat jossain vaiheessa, ja antoivat hetkittäin tilaa auringollekin.

En oikein pystynyt hirveästi ottamaan kuvia, koska lasin läpi heijastui kivasti... En viitsinyt myöskään lähteä tunkemaan ovien luokse, missä ihmiset tungeksivat ottamassa kuvia aukinaisista ikkunoista. Savu tosin tykkäsi ujuttautua sisään silloin tällöin - köh köh!

Suosituin kohta matkalla oli epäilyksettä Glenfinnan Viaduct, mikä on komeutensa lisäksi tuttu Potter -leffoista. Olikohan se jossain siinä "ankeuttajat hyökkää" -kohtauksessa? Enpäs muista, koska siitä on vuosia, kun olen Pottereita viimeksi katsonut.

Sillalta näkymä Glenfinnaniin.

Juna pysähtyi vähäksi aikaa Glenfinnanin asemalla. Olin haaveillut siellä, ja Glenfinnan Viaductin alapuolella käymisestä, mutta aika ei meidän reissulla antanut oikein periksi sille.

Pysähdyksen aikana ihmiset tungeksivat Potter- vaunuun, eli sinne, missä filmejä oli kuvattu (tai jossain samankaltaisessa). Oltiin tietenkin mukana tungeksimassa.

Jatkettiin matkaa Mallaigia kohti.

Mallaigissa pysähdyttiin, ja poika posetti turisteille.

Mallaig on pienen pieni satamakylä, mistä pääsee lautalla Isle of Skyelle. Lisäksi siellä on kuvattu myös Pottereita.

Viivähdettiin Mallaigissa yli tunti ainakin. Sinä aikana käytiin ostamassa ruokakaupasta lounasta ja mentiin syömään niitä satamaan. Sen jälkeen käveltiin tuonne rannalle ja hengattiin hetki siellä, ennen kuin palattiin junalle.

Paluumatkalla lähdin kävelemään, ja otin ovien ikkunoiden kautta kuvia. Koska ajattelin, ettei siellä olisi niin paljon ihmisiä kuin menomatkalla. Tosin tajusin, että olisin saanut silti parempia kuvia mennessä kuin tullessa, ja palasin sitten jossain vaiheessa takaisin paikalleni.

Paluumatkalla myös myrtsi espanjalainen pariskunta, joka istui meitä vastapäätä, heräsi, kun Glenfinnan Viaduct tuli kuvioihin taas. He aukaisivat yläpuolella olevan pienen ikkunan ja ottivat kuvia, kun ylitettiin silta. Kun he olivat lopettaneet kuvailunsa, otin myös aurinkoisia kuvia aukinaisen ikkunan kautta, ennen kuin suljettiin se.

Takaisin Fort Williamissa taidettiin olla joskus neljän jälkeen iltapäivällä, ja käytiin etsimässä ruokapaikka. Syötiin illallinen, käytiin hotskulla levähtämässä, ja päätettiin sitten, että lähdetään käymään iltaristeilyllä.

Oli niin kaunis iltakin! Risteily kesti 90 minuuttia, ja oli tosi leppoisaa, kun ei ollut hirveästi ihmisiäkään. Plus meidän "kuski" oli ihan mahtava opas samalla, kun hän kertoili Fort Williamista ja Ben Nevisistä yms.

Ben Nevishän se siellä.

Ilta-yhdeksän aikaan oltiin takaisin satamassa, ja käveltiin sitten vaan suoraan hotskulle, ja vietettiin loppuilta siellä.

Fort William oli kyllä tosi kiva paikka, ja voisin palatakin sinne vielä uudestaan - kiipeämättähän jäi Ben Nevis (koska ei ollut sopivia varusteita mukana), pistäytyminen Glenfinnanissa ei onnistunut nyt... Lisäksi Isle of Skye jäi kokonaan tältä reissulta pois!

Ehkäpä jonain päivänä palaan sinne vielä uudestaan... Mutta oli kyllä positiivinen yllätys tuo Fort William!